Artikler - Filmarkivet

Ofte stilte spørsmål og svar (FAQ)

Her har vi samlet våre ofte stilte spørsmål og svar.

1. Er alle norske filmer i Filmarkivet inkludert i abonnementet?
Svar: Abonnementet inkluderer nesten alle norske filmer i tjenesten. Noen av de norske filmene kan vi dessverre ikke tilby i abonnementet på grunn av at de ikke er inkludert i avtalene vi har med filmenes rettighetshavere. Dersom du abonnerer på Filmarkivet kan du også leie alle filmer som ikke inngår i abonnementet på vanlig måte.

2. Bruker tjenesten deres Cookies/ informasjonskapsler?

Svar: Ja, Filmarkivet benytter dette.
 
3. Kan Filmarkivet brukes av skoler og bibliotek?
 
Svar: Nei, Filmarkivet er en filmtjeneste for privatkunder i Norge. Skoler og bibliotek kan abonnere på www.filmrommet.no. Filmrommet er Filmarkivets søstertjeneste. Her kan skoler og bibliotek abonnere på over 2600 filmer, samt få tilgang til pedagogiske opplegg, filmstudieark og andre relevante undervisningsressurser.
 
4. Jeg får beskjed om at jeg har en utenlandsk IP adresse, men jeg er i Norge.
 
Svar: Vi har bare rettigheter til å vise filmene innenfor norsk IP-adresse. Har du norsk internettleverandør så kan du sende oss en e-post på support@norgesfilm.no og oppgi leverandørens navn, så legger vi inn adressen din i listen over norske IP adresser. Se din IP adresse her https://minip.no/

 

5. Har filmene trailer?
 
Svar: Alle filmer har enten en kort forsmak eller trailer fra filmene. Dette er avhengig av om det finnes en trailer tilgjengelig for den aktuelle spillefilm.
  
6. Filmen hakker.
 
Svar: Noen aktuelle årsaker kan være:
  • Har du en eldre PC/Mac/Mobilenhet vil den kunne ha problemer med å vise filmen.
  • Trådløst nettverk er avhengig av at det støtter streaming på en god måte.
  • Hvis du deler nettet med flere brukere.
  • Mange som strømmer i samme område, dette kan skje i helger samt Live streaming av for eksempel fotball.
  • Andre programmer som for eksempel nedlasting av systemoppdateringer eller nedlasting av større filer kan påvirke god avspilling. 
Andre årsaker kan være for lav bredbåndkapasitet til bygget, lokale begrensninger i nettverket og mye streaming/ trafikk i ditt område eller en kombinasjon av dette. Dersom du likevel opplever hakking/ buffring, så kontakt oss gjerne via epostadressen oppgitt øverst på siden og med følgende informasjon: Hvilket tidspunkt oppleves dette/ Opplever du liknende ved filmavspilling i annen tjeneste rundt samme tidspunkt/ Hvilken nettleser benyttet du/ Hvilken enhet for avspilling (Mac, PC, nettbrett, smarttelefon) / Hvilken film det gjelder.

 

7. Bare bilde, ingen lyd.
 
Svar: Sjekk volumkontrollen i avspilleren i portalen. Hvis denne står på, og du fremdeles ikke får lyd, kan du sjekke det samme for volumkontrollen som er innebygd i din pc.

 

8. Hva er krav til båndbredde?
 
Svar: Du må ha et abonnement hos en norsk operatør. Minimum båndbredde for å kunne se film er 10 Mbit/s.

 

9. Kan jeg velge båndbredde manuelt?
 
Svar: Du kan velge på desktop og Android. Støttes ikke på Apple iOS.

 

10. Jeg mangler undertekster?
 
Svar: Mange filmer har innbrent norsk tekst, men noen filmer kan man selv velge å ha tekst av/på ved å trykke på "tannhjul"-ikonet nede i høyre hjørnet av avspilleren. Barnefilmer med norsk tale blir som regel ikke tekstet.

 

11. Hva slags filmer finnes i tjenesten?
 
Svar: Vi kan tilby et bredt spekter av filmer innen alle kategorier. Her finner du både helaftens spillefilmer, korte og lengre dokumentarfilmer, undervisningsfilm, kortfilmer, reklamefilmer, historiske filmopptak, med mer.

 

12. Hvorfor anbefalt aldersgrense?
 
Svar: Enkelte filmer er oppgitt med anbefalt aldersgrense. Disse er satt av Norsk filminstitutt eller Norgesfilm AS for å oppfylle kravene i Lov om film og videogram ved digital formidling til hjemmemarkedet.

 

13. Hva er det som bestemmer bildekvaliteten på filmene?
 
Svar: Bildekvaliteten på filmene du kan se via denne tjenesten avhenger av en rekke faktorer som: hva slags kvalitet/slitasjegrad hadde den originale filmkopien, skanningen (når og med hva slags utstyr ble filmen overført til video?), videomasteren (hvilket videoformat ble filmen lagret på?, masterfilformatet (hvilken oppløsning og teknologi er brukt for å lagre den digitale filmen?), konverteringen (hvilken komprimeringsteknologi er valgt?), båndbredde (hvilken nettilknytning har brukeren?), enhet for avspilling (hvor avansert prosessor, internminne, grafikkort etc har brukeren?)
 
Vi har stilt høye krav til båndbredde og PC/Mac. Vi har også valgt komprimeringsteknologier som gir maksimal utnyttelse av materialet i forhold til overføringshastighet. I den grad du som bruker av tjenesten opplever ulik kvalitet på forskjellig filmer, eller støy i bildet eller lyd, vil dette som regel skyldes utgangsmaterialet som lå til grunn for fremstilling av den digitale kopien. Enten en slitt filmkopi, eller en eldre skanning.

 

14. Kan man se filmer på mobile enheter?

Svar: Ja, filmene våre kan avspilles på nyere versjoner av smarttelefoner og nettbrett på iOS- og Android- plattformen. På iOS er det versjon 10 eller nyere som støttes. På Android er det versjon 6.0 og nyere som støttes. Filmene kan muligens også spilles på eldre versjoner, men vi kan ikke garantere for at alle funksjoner virker som det skal.

 

Annen nyttig informasjon

Vi er interesserte i å høre fra deg dersom du opplever noen av filmene som for dårlige, eller har andre kommentarer. E-post: support@norgesfilm.no
Android og Apple iOS
  • Støttet på Android 8.0+ (og nyere)
  • Støttet på  iOS 10+ (og nyere)

Avspiller:

  • Filmarkivet benytter Bitmovin som strømmeavspiller. HTML5 er støttet i alle nyere browsere.

Chromecast og Airplay:

  • Ved bruk av Bitmovin støtter vi bruk av Chromecast og Airplay for å overføre filmene til TV. (Chromecast virker for øyeblikket ikke på iPhone og iPad)
  • Airplay er støttet på Apple-TV HD (og nyere modeller). Airplay kan fungere på eldre Apple-TV modeller, men dette kan vi ikke garantere. Airplay kan også fungere fint på smart-TV med innebygd Airplay, men dette kan vi ikke garantere.
  • Usikker på hvilken Apple-TV modell du har? Identifiser din Apple-TV modell HER.
  • Ved bruk av Airplay vil ikke underteksten bli overført til TV dessverre.
Nettlesere for Win10 og MacOS:
  • Støttet fra Chrome version 30+
  • Støttet fra Firefox version 42+
  • Støttet fra IE 11 (Windows 8+)
  • Støttet fra Safari version 8+
  • Støttet fra Opera version 15+
Tips for undertekster:
Du kan øke tekststørrelse og formatere teksten etter eget ønske. Slik går du frem:
  1. Trykk på tannhjulet nede til høyre i avspillingsvinduet.
  2. Trykk på det lille tannhjulet ved siden av "Subtitles" - her får du opp valg som størrelse, bakgrunnsfarge osv.
  3. Trykk på "Reset" hvis du vil tilbakestille endringene.
OBS:
  • Undertekst formatering virker ikke på Apple devicer(iOS), eller på Google Chromecast.
  • Det er ikke mulig å overføre undertekster ved bruk av AirPlay.

 



Tilbake til forsiden