2013: ARNE SKOUEN 100 ÅR

2013: ARNE SKOUEN 100 ÅR

Se 16 av Skouens filmer her på Filmarkivet.

En særpreget stemme i norsk filmhistorie

Tekst: Norsk filminstitutt


(Foto: Norsk filminstitutt, Skouen under innspillingen av Vaktpostene)


 
 
Er han den største av norske filmregissører? Det finnes naturligvis ikke noe entydig svar på slike spørsmål. Arne Skouen var på så mange måter en tydelig stemme i samtiden, ikke minst som filmskaper. Han var en av våre få auteurer, som valgte sitt stoff, og i all hovedsak skrev sine filmer selv. Arne Skouen laget film i 20 år fordi han ville si noe, ville fortolke sitt syn på enkeltmennesket og samfunnet. Og han gjorde det på fremragende vis, og ofte med stor suksess og internasjonal oppmerksomhet.

Mellom 1949 og 1969 regisserte han 17 spillefilmer. Filmene er svært forskjellige, komedier og krigsdrama, medrivende psykologiske portrett og eksistensielle drama, men alle forteller de noe om Arne Skouens syn på det å være menneske: Om den enkelte og den enkeltes forhold til samfunnet. Om de vonde kreftene, men også om solidaritet mellom mennesker.
 
En grunnleggende humanisme preger hans filmforfatterskap, slik det også sto sentralt i hans virke som forfatter og journalist.  Han er ingen forkynner, men er likevel i sine filmer alltid på parti med den lille – mann, kvinne, barn – eller den som er annerledes, eller som er utsatt for undertrykkelse. Menneskeligheten seirer ofte hos Arne Skouen – enten det handler om An-Magritt, tolket av Liv Ullmann i kamp med et hardt klima og en bastant mannskultur, eller bussjåføren Torvald i Leif Justers hengslete skikkelse i Bussen. Eller motstandsmannen Jan Baalsrud i Ni liv, som kjemper, ikke bare mot tyskerne, men like mye mot elementene i en barsk natur, for å beholde viljen til å overleve.

Arne Skouen knyttet til seg de beste fotografene i samtiden og hentet også Bergman-fotografen Sven Nykvist over på An-Magritt. Autensitet og realisme var grunnfjellet for filmfortelleren Skouen, men han fant også fram til et djervere formspråk, særlig i Tilla-trilogien, som skildret barn med psykiske problemer.

Det er ingen tvil om at Arne Skouen er en av de mest betydningsfulle norske filmregissørene gjennom tidene. Nasjonalbiblioteket og Norsk filminstitutt er veldig glade for at 100-årsfeiringen gir oss anledning til igjen å presentere filmene hans på kino og skjerm for et større publikum.
 
 

Arne Skouens spillefilmer

(FOTO: fra Norsk filminstitutts plakatutstilling. Plakatene inngår i feriringen av Skouens 100-årsjubileum).
 
Skouen debuterte som filmskaper med en film basert på hans egen roman. Filmen gir et livlig tidsbilde av guttegjengene på Oslo øst og er av den italienske neorealismen. Regi sammen med Ulf Greber.
 
Manus: Arne Skouen basert på egen roman - Prod: Norsk Film A/S - Foto: Ragnar Sørensen - Med: Tom Tellefsen, Pål Bang-Hansen
 
Amerikanske soldater må hoppe ut over Norge, og norske motstandsmenn forsøker å redde dem fra tyskerne. Skouens første film med tema fra krigen ble en stor suksess og ble invitert til hovedkonkurransen i Cannes.
Manus: Arne Skouen etter en idé av Colbjørn Helander - Prod: Norsk Film A/S - Foto: Per G. Jonson - Med: Henki Kolstad, Jack Kennedy, Randi Kolstad
 
Det er menneskene i sirkusmiljøet Skouen ville skildre, med den gamle klovnen Papa, det forelskede unge paret, – og Arnardo som en ikke like hyggelig sirkusdirektør. Deltok i hovedkonkurransen i Cannes.
 
Manus: Arne Skouen - Prod: Norsk Film A/S - Foto: Finn Bergan - Med: Joakim Holst-Jensen, Iselil Larsen, Toralv Maurstad, Arne Arnardo
 
Skouen tar utgangspunkt i avismiljøet, som han kjente så godt. Med en gnistrende Claes Gill i hovedrollen som pyromanen Tim blir filmen et sterkt psykologisk drama.  Deltok i hovedkonkurransen i Cannes.
 
Manus: Arne Skouen - Prod: Owesen-film - Foto: Finn Bergan - Med: Claes Gill, Elisabeth Bang, Harald Heide Steen, Gudrun Waadeland
 
Barn av solen (1955)
Skouen omarbeidet sitt eget lystspill til film, men verken han selv eller kritikerne var særlig fornøyd med resultatet. Han ønsket derfor ikke filmen gitt ut på nytt. Filmen er dessverre ikke tilgjengelig på Filmarkivet.no
 
Manus: Arne Skouen etter eget skuespill - Prod: Owesen-film - Foto: Finn Bergan - Med: Karen Randers-Pehrson, Finn Kvalem, Anita Rummelhoff
 
Filmen om Jan Baalsruds utrolige flukt fra tyskerne og umenneskelige kamp for å overleve, er gjentatte ganger kåret til Norges beste film. Deltok i hovedkonkurransen i Cannes og ble Oscarnominert.
 
Manus: Arne Skouen etter David Howarths roman - Prod: A/S Nordsjøfilm - Foto: Ragnar Sørensen - Med: Jack Fjeldstad, Henny Moan, Alf Malland
 
Dette var Arne Skouens første film også som produsent i eget produksjonsselskap. Filmen fikk blandet mottakelse, men ble rost for sin autensitet, og ikke minst skuespillerprestasjonene.
 
Manus: Arne Skouen - Prod: ARA-film A/S - Foto: Finn Bergan - Med: Henki Kolstad, Henny Moan, Alf Malland, Rolf Søder
 
Etter Axel Kiellands skuespill med bakgrunn i saken mot den svenske biskopen som i 1953 ble dømt for å ha skrevet anonyme brev, skapte Skouen et sterkt drama om skyld og soning, med en uforglemmelig Claes Gill i hovedrollen.
 
Manus: Arne Skouen etter Axel Kiellands skuespill - Prod: Norsk Film A/S - Foto: Finn Bergan - Med: Claes Gill, Wenche Foss, Georg Løkkeberg
 
Skouens tredje film med emne fra krigen er basert på motstandsmannen Knut M. Hauglands virkelige opplevelser ved oppbyggingen av en illegal radiosender på Rikshospitalets kvinneklinikk.
 
Manus: Arne Skouen, basert på Knut M. Hauglands opplevelser - Prod: ARA-film A/S - Foto: Finn Bergan - Med: Ivar Svendsen, Rolf Kirkvaag, Kari Skouen
Med en glitrende Leif Juster i hovedrollen som bussjåføren Torvald, settes menneskelighet og omsorg for andre opp mot rutepresisjon og "framskritt".
 
Manus: Arne Skouen - Prod: ARA-film A/S - Foto: Sverre Bergli - Med: Leif Juster, Lalla Carlsen, Frithjof Fearnley
 
Handlingen er fra krigen, men i enda høyere grad enn de tidligere krigsfilmene er det den indre kampen som opptar Skouen, i et intenst drama om sjalusi, svik og soning.
 
Manus: Arne Skouen og Johan Borgen - Prod: ARA-film A/S - Foto: Ragnar Sørensen - Med: Toralv Maurstad, Henny Moan, Alf Malland
 
Filmen innledet trilogien om psykisk syke barn, med Synne Skouen i hovedrollen som Tilla. Tilla er psykisk skadet og snakker ikke, og psykologene leter etter nøkkelen til lidelsen.
 
Manus: Arne Skouen - Prod: ARA-film A/S - Foto: Ragnar Sørensen - Med: Synne Skouen, Eva Henning, Toralv Maurstad, Wenche Foss
 
Dette er kanskje Skouens mest løsslupne komedie, der han benytter seg av slapstick og vittigheter, med en velopplagt Henki Kolstad i hovedrollen.
 
Manus: Arne Skouen etter egen roman - Prod: ARA-film A/S - Foto: Ragnar Sørensen - Med: Henki Kolstad, Sølvi Wang, Carsten Winger, Synne Skouen
 
En rekrutt stikker av fra tjenesten og kommer til en ensom gård der et ektepar tar seg av elleve barn med psykiske problemer. Rekrutten bestemmer seg for å bli der og hjelpe til.
Manus: Arne Skouen og Johan Borgen - Prod: ARA-film A/S - Foto: Odd Geir Sæther - Med: Synne Skouen, Arne Aas, Bjørg Vatle
 
I trilogiens siste film skildrer Synne Skouen tenåringen som sliter, og som begir seg ut på rømmen mot havet. På veien møter hun en raus lastebilsjåfør, spilt av Erik Bye.
 
Manus: Arne Skouen - Prod: ARA-film A/S - Foto: Odd Geir Sæther - Med: Synne Skouen, Erik Bye, Peter Lindbæk
 
Leif Juster er sentral også i Skouens siste komedie, der han spiller vaktmester ved en musikkskole, en voksenperson ungdommene kan komme til med alle sine problemer.
 
Manus: Arne Skouen - Prod: ARA-film A/S - Foto: Odd Geir Sæther - Med: Leif Juster, Henki Koldstad, Synne Skouen, Henny Moan
 
Arne Skouen avsluttet sin filmkarriere med den store filmatiseringen av Falkbergets roman. Tema er likevel helt skouensk: Den lille som kjemper mot omstendighetene og uretten – og vinner.
 
Manus: Arne Skouen etter Johan Falkbergets roman - Prod: Norsk Film A/S - Foto: Sven Nykvist - Med: Liv Ullmann, Wolf von Gersum, Per Oscarsson
 
 
 


Tilbake til forsiden